Jag kände att mina gränser var överskridna. Tänkte att jag kan ta det. Jag vill inte säga något. Om jag säger något så kanske jag förstör vår relation, kanske han inte vill ha med mig att göra mer.

Nästa gång han överskred mina gränser gjorde det ont. Jag blev ledsen. Kände att jag började bli arg på honom, började skylla på honom för att mina gränser var överskridna. Tyckte till och med att det var rätt att inte säga något för jag skyddade vår relation genom att inte säga något.

Jag började förminska mig.

Jag gjorde om mig för bli den jag trodde han ville att jag skulle vara.

Min vrede växte. Han var fel, gjorde fel. Min självömkan blev allt större. Jag tyckte synd om mig själv och rättfärdigade mitt beteende.

Jag såg vad jag gjorde. Skammen! Obehaget!

Jag förstod att jag behövde berätta var mina gränser var.

Jag var rädd att förlora honom. Jag ville säga det med vänlighet och kärlek. Jag ville kontrollera resultatet. Jag vill ha kvar vår relation. Jag kände mig ledsen, sårbar, naken.

Jag berättade om min gräns.

Han ville skapa gränsen tillsammans med mig.

Jag kände hur fel det var. Min gräns var min gräns.

Jag sa att jag var klar, här är min gräns.

Jag stannade kvar för att ta emot var relationen nu skulle ta vägen.

Kände befrielse, frihet.

Slappnade av.

Det är mycket att bära på när jag inte sagt det jag behöver säga.

Att säga det jag inte sagt

Ovanstående kunde ha varit i en kärleksrelation, i en vänskapsrelation, i en affärsrelation. Det spelar ingen roll. Vi är samma personer i kärlek, vänskap eller affärer. Affärer handlar om relationer.

Många av oss håller tillbaka det vi vill säga i allra bästa välmening.  Det skapar konflikter och drama. Att träna på att säga det som behöver sägas, med vänlighet och kärlek är av största vikt för goda relationer, goda affärer, goda organisationer.

Säger du det du vill säga?

Övning

Välj en partner som också vill säga det  hon/han inte sagt. Välj inte den person du har osagda saker till.

Ni kan träffas eller göra övningen via telefon/skype/whatsapp/zoom.

En av er börjar och säger: Det är något som kommer emellan i kontakt med andra människor, det är något jag behöver säga.

Den andra personen säger: Javisst!

Den första säger det som behöver sägas.

Den andra personen säger: Tack! Inget mer, ingen återkoppling, inget annan än tack.

Sedan byter ni roller.

Sätt en tidscontainer på 5, 10, 15, 20, 30 minuter och besluta vem som håller koll på tiden.

Jag rekommenderar 30 minuter per vecka. Själv gör jag 2 x 1 timme per vecka. En av mina lärare gör 1 timme per dag 🙂

Berätta hur det går!

På gång

Gratis

Extended TV! Kolla på intressanta intervjuer via facebook live på fredagar!

Klicka här: https://www.facebook.com/annaabg

Gå fri utbildning!

Klicka här:

Billigt

Lär dig hantera ditt självsabotage och vänd det tillkraft!

Klicka här:

https://mailchi.mp/c04a6da3bee8/sjalvsabotage

Dyrt

För godhjärtade coacher som vill göra skillnad! Nu med ett grymt projekt där vi kan göra skillnad på global nivå!

Klicka här:

https://mailchi.mp/6700b462d3d7/extendedgoraskillnad

Comments