Den här artikeln handlar om att ta in andras känslor som sina egna och hur det påverkar ditt företag. Men först ett par ord från livet som digital nomad.

Den här veckan har jag undersökt andra entreprenörskollektiv inför det jag sätter upp i Köpenhamn.

Intressanta förebilder är Tech Farm och Roam. Det jag gillar med Tech Farm är fokus på medvetenhet och samskapande. Det jag gillar med Roam är att man betalar en avgift som gäller för alla Roam över hela världen.

Jag vill skapa ett entreprnörskollektiv med medvetna vanor för att  expanderar sitt företag och skapa medvetna organisationer. Organisationen kan vara du och dina kunder.

Vanor jag sett skapar medvetenhet och fler och större företag är:

  • meditation
  • skrivövningar
  • mindful rörelse (yoga)
  • att läsa om företagande och sälj
  • att spela Cashflow

Jag är övertygad om, genom att ha provat i fem år som resande,  att vi skapar mer, har roligare och mår bättre av att bo tillsammans.

Apropå medvetenhet! Den här boken är suverän för perspektivet medvetet företagande.

Om att ta in andras känslor som sina egna

En egenskap många medberoende utvecklar och kultiverar är att ta in andras känslor som sina egna.

Det är, från början, ett försvar för att veta om det finns konflikter jag ska skydda mig från, om en anhörig använder sin drog och jag behöver skydda mig i att vara lämnad, ta hand om den anhöriga eller annan fara.

Vi hade helt enkelt inte vuxna runt oss som skyddade oss, ofta var det de vuxna som skulle skydda oss som var förövarna.

Många av oss fortsätter genom livet att ta in andras känslor som våra egna. Vi kan inte skilja på vad som är vems. Det tar massor av energi att bära på andras känslor. Någon stans djup inne i dig så vet du att det är sant och ändå går det inte att sluta känna andras känslor.

När du känner dina kunders och affärspartners känslor så kan tre saker hända:

  1. du tror det är dina egna känslor och agerar ut känslorna som om de är dina
  2. du förstår att det är den andra personens känslor och bär dom som om de är dina egna
  3. du vet att det är den andra personens känslor, du känner empati för personen och låter energin i känslorna gå igenom dig

Ett exempel:

Kund skickar ett meddelande till dig och vill ha information om en produkt. Du fylls genast tankar om att du har gjort fel, att du borde ha skickat den informationen och du känner att kunden kräver information, att du genast måste fixa detta ”fel” med kunden.

Det du känner är kundens rädsla att göra fel om hen inte har rätt information. Det är inte din känsla.

Det tredje sättet, att ta emot och låta energin gå igenom dig, skapar en god känsla för alla, dina kunder och affärspartners. Alla mår bra i din närvaro.

Och du har sinnesnärvaro att sätta dina gränser när du är klar och medveten.

Det krävs medvetenhet för att gå den tredje vägen. Medvetenhet som skapas i massor av träning i vanor så som de jag vill praktisera i entreprenörshuset.

Hur gör du när du känner andras känslor som dina egna?

Är du intresserad av att bo i ett entreprenörshus i Köpenhamn? Kontakta mig på anna.aberg @ anna.aberg.se

Detta är en artikel i en serie om femtiotvå artiklar om medberoende och företagande. Här finns organisationen för medberoende.

Nästa vecka läser du om att ta beslut utan att tänka på konsekvenserna.

Jag bjuder på fri utbildning varje söndag! Klicka här: http://www.annaaberg.se/fri-utbildning/

Vill du gå Extended Freedom Academy och skapa mer frihet i ditt liv? Klicka här: http://www.annaaberg.se/extendedfreedomacademy/ Jag lovar dig att stanna i programmet till du omsätter en miljon kr. Och om du gjort alla övningar och inte tjänar pengar online så får du alla pengar tillbaka.

Comments