Den här artikeln handlar om när du försöker övertyga andra om vad de ska tänka, tro eller göra och hur det påverkar ditt företagande. Men först att par meningar från livet som digital nomad.

Den här veckan är jag i Umeå och reser till London på torsdag. Det är härligt att umgås med familjen. Jag fascineras av att jag kan vakna på morgonen i Köpenhamn och på eftermiddagen cykla uppför svingen i Umeå. Är det inte intressant hur snabbt vi kan förflytta oss?

Jag är tacksam att jag har många ställen i världen att känna mig hemma på. Jag är tacksam att känna mig hemma i mig själv, oavsett var jag befinner mig.

När du försöker övertyga andra om vad de ska tänka, tro eller göra

Cashflow är ett fantastiskt spel! Ett livsspel! Man får till och med barn i spelet. I Extended Feedom Academy spelar vi Cashflow. Syftet med spelet är att träna beteenden som gör att vi kan ta emot att leva ett friare liv som systemföretagare och investerare. Spelet avslöjar alla beteende som inte stödjer framgång.

Ofta när jag spelat Cashflow med min partner  och det hettar till i spelet upplever jag att jag måste övertyga honom om vad han ska tänka, tro och göra. T ex när han tar en alldeles för stor risk och jag ser att han måste riskkalkylera.

Jag är, i det läget, helt övertygad om att jag har rätt.

Som tur är så finns regler i spelet som säger att man inte får ge råd.

Ärligt, jag har brutit de reglerna många gånger. Bara för att upptäcka att jag hade fel.

Som medberoende har vi lärt oss att vi måste rädda andra. För att rädda andra måste vi tro att vi har rätt och de har fel. Det gör att vi blir arroganta och kontrollerande, se Conscious Business.

Att försöka övertyga andra om vad de ska tänka, tro eller göra i vårt företagande leder till att vi inte lyssna och lär av våra kunder. Vi lyssnar inte till vad de upplever de har behov av. Vi talar om vad vi tror de har behov av.

När vi inte lyssnar så väljer kunderna att handla produkter de upplever passar deras behov och där de känner sig sedda och lyssnade på.

Lyssnar och lär du av dina kunder?

Detta är en artikel i en serie om femtiotvå artiklar om medberoende och företagande. Här finns organisationen för medberoende.

Nästa vecka läser du om när du ger råd och anvisningar utan att ha blivit tillfrågad.

Jag bjuder på fri utbildning varje söndag! Klicka här: http://www.annaaberg.se/fri-utbildning/

Comments