Den här artikeln handlar om när företagare tror att andra inte är kapabla att ta hand om sig själva. Men först ett par ord från livet som digital nomad.

Till veckan reser jag igen! Jag som var så less på att resa 🙂 Nu känns det jätteroligt och pirrigt att resa.

På fredag åker jag till Umeå för några dagar. Vi ska fira Margaretadagen. Alla kvinnorna i min familj heter Margareta. Till och med min dotterdotter och hennes farmor. Vi firar med somrig jordgubbstårta!

Sedan bär det iväg till London. Ska göra en DA kurs. Efter London blir det San Francisco och en Business Intensivkurs och efter det tillbaka till London för coachutbildning. Så roligt att resa!

I veckan har jag startat två nya grupper som skriver om självsabotörer. Härligt att skapa mer frihet genom att se självsabotörerna. Även om de känns som monster i början.

I parken mitt emot där jag bor, i Köpenhamn, finns den här statyn. Så beskrivande som självsabotör!

När du tror att andra inte är kapabla att ta hand om sig själva

Att tro att andra inte är kapabla att ta hand om sig själva är en del av grunden i medberoende. Som medberoende tror jag att jag måste rädda andra, annars kommer något hemskt att hända. Det är mer än att jag tror att jag måste rädda andra. Det är att jag finner mitt värde i att rädda andra.

Lynne Forrest skriver om dramatriangeln och förklarar hur vi har olika ingångar i drama. Medberoende har ingången räddaren. Man känner sig stark, duktig och värdefull att rädda. Men sanningen är den att man är lika mycket ett offer som den man försöker rädda.

I företaget syns räddaren i att vi vill rädda våra kunder. Vi uppfattar att de inte är kapabla att ta hand om sig själva och vi vet hur de ska räddas.

Med ingången att rädda kunder skapar vi drama istället för en klar och ren relation där både vi och kunder är kapabla att ta hand om oss själva.

Jag hör ofta kommentarer att kunderna inte vet sitt eget bästa när de inte vill köpa företagarens produkter. Det är räddarens kommentar. Alldeles för ofta omsätter räddaren för lite och företaget stannar som ett hobbyföretag.

Vad som behövs är att kultivera motsatsen till dramatriangeln, det Lynne kallar vinnartriangeln. I vinnartriangeln är alla vinnare.

Vill du rädda dina kunder?

Detta är en artikel i en serie om femtiotvå artiklar om medberoende och företagande. Här finns organisationen för medberoende.

Nästa vecka läser du om när du försöker att övertyga andra om vad de ska tänka, tro eller göra.

Jag bjuder på fri utbildning varje söndag! Klicka här: http://www.annaaberg.se/fri-utbildning/

Comments