Den här artikeln handlar om modet att inte stänga av, att våga vara medkännande. Det är den näst sista artikeln i serien om mod som företagare. Men först ett par rader från livet som digital nomad.

Jag är fortfarande i Umeå. Känner hur jag börjar göra mig redo att röra på mig. Första anhalten blir Granada, Spanien, över nyår. Granada ska vara fantastiskt vackert har jag hört. Ser fram till att uppleva det. Sedan blir det London. Ska bli roligt att komma tillbaka till London och mina vänner där.

Granada, Spaninen. Bild från Lonely planet.

Granada, Spanien. Bild från Lonely planet.

Om modet att inte stänga av, att våga vara medkännande

Vaddå stänga av? Vaddå medkännande? Vad har det med företagande att göra?

Det har allt med kundkontakt att göra.

Dom flesta av oss, inklusive mig själv, lär oss tidigt att stänga av känslor. Att det inte är passande med känslor. Att det är ”rätt” att vara ”stark” och kunna ”ta” laddade situationer, samtal, händelser.

Jag lärde mig tidigt att skydda mig själv genom att stänga av. Stänga av min omgivnings laddade utbrott, kritik, misslyckanden och annat som ansågs ”fel” eller helt enkelt kändes för mycket så jag inte kunde hantera det.

Det går inte att stänga av bara vissa känslor. Det har visat sig att det är antingen på eller av. Stänga av känslor betyder att stänga av allt.

När man stänker av allt stänger man av kontakt med andra människor. Man stänger av att känna andra människor.

Att inte kunna känna av andra människor skapar en hård yta som fungerar som ett skydd att hålla kontakt borta. Som en teflonpanna.

Kundkontakt handlar om kontakt. 

Kontakt kräver att vara öppen och ta in en annan människas perspektiv och känslor. Kundkontakt betyder att våga öppna upp och vara sårbar. Att se att jag kan också vara rädd att göra stora affärer, jag kan också vara kritisk, jag kan också vilja vara bättre än andra, jag kan också vilja backa ur ett stort åtagande och stanna i min komfortzon. Jag kan också testa om produkten jag köpt håller för mig, jag kan också ställa tusen frågor.

Att ha kundkontakt vid idealkundsundersökning, marknadsföring, försäljning, kundsupport och reklamationer kräver medkännande.

Med medkännande menar jag att se att jag har varit där, jag vet hur det känns och vet hur man tar sig därifrån. Medkännande betyder att jag möter kunden, tar henne/honom i handen och säger:

”Jag har varit där du är, jag vet hur det känns, jag vet vägen ut. Vill du att jag visar dig den väg som hjälpt mig?”

Jag älskar kundkontakt för det kräver att jag tar ansvar för att göra en ständig personlig utveckling och kultivera medkännande.

Vad tycker du om kundkontakt?

Nästa vecka kommer sista artikeln om mod och företagande. Du läser om: Ensam är stark – eller inte?

Jag bjuder dig på fri utbildning varje söndag! Klicka här:http://www.annaaberg.se/fri-utbildning/

Comments