Vad säger andra om dig när du inte är i rummet? Hur viktigt är ditt rykte?

Den här artikeln har jag och Per Frykman, expert på Ditt professionella rykte, skrivit tillsammans! Tack Per, det var kul att jobba tillsammans 🙂

Anna_Aaberg Digital NomadVad säger andra om dig när du inte är i rummet? Vad vill du att andra ska säga om dig?

Jag kvicknade till och satte mig rakt upp i stolen. Jag vet inte var folk säger om mig när jag inte är i rummet. Kan jag påverka det?

Frågorna fick jag av Chris Ducker på en masteminddag i Los Angeles.

Varför är det viktigt för webbföretagare vad folk säger om oss? Hur mycket tid måste man lägga ner på det? Som om man inte har nog att göra i alla fall! Vem är intresserad av mig? Är det inte tjänsten eller produkten som är intressant? Går ryktet att påverka när man arbetar online? Hur gör man det?

Försäljning bygger på förtroende och relationer. Ditt rykte går före dig och startar processen att bygga förtroende. Online går det fortare än offline och du når många fler människor.

Webben är en social mötesplats.

Gary Vaynerchuk skriver i The Thank You Economy att webben är precis som det var förr när alla kände alla. Om brödet var dåligt eller bagaren var otrevlig fick alla i byn veta det genom skvaller. Direkt!

Nu, när någon är missnöjd eller nöjd så skriver man om det i sociala medier. Bra eller dålig service får alla veta direkt!

Vad säger folk om dig när du inte är i rummet?

I och med att webben är social vill man ha kontakt med en person, inte ett företag. Det första en besökare på din webbsida kollar, efter man sett om sidan innehåller värdefull information, är sidan om dig. Man vill veta vem som står bakom webbplatsen för att bygga förtroende innan man köper.

Ge dina kunder en chans att bygga förtroende för dig.

De fina med webben är att du kan påverka vad du vill att folk ska säga när du inte är i rummet. Du berättar i text, bild och film vad du vill att folk ska säga om dig.

Uppmana kunder att lämna referenser där de förstärker det du vill att folk ska säga om dig.

Till exempel vill jag att folk ska säga att jag lever det jag lär och det berättar jag i sociala medier.

Du är viktigast för din försäljning! Ta makten över ditt rykte och påverka vad folk säger när du inte är i rummet!

Missar du det viktigaste av allt?

Richard Branson sa nyligen i en intervju: ”Your brand or your name is simply your reputation, you have to fight in life to Per Frykmanprotect that as it means everything. Nothing is more important.”

Ditt professionella rykte avgör din framgång i arbetet och hur du kommer att lyckas som konsult, ledare, anställd eller entreprenör. Det avgör vem dina kunder kommer att lyssna på och vem de kommer att välja. Kan något vara viktigare att analysera och utveckla än detta?

Victor Cheng, en välkänd mentor för toppkonsulter i Seattle skriver: ”Your professional reputation is everything. It is the one thing by which everything else in your career revolves around”.

Hur väl känner du ditt professionella rykte?

Den frågan kommer att avgöra din professionella framtid vare sig du arbetar traditionellt, men inte minst som digital nomad eftersom du är beroende av hur du kommer igenom på Internet och mera sällan i fysiska möten.

I USA är reputation management stort – men det handlar hela tiden om hur man framstår på nätet. Det är dock oerhört svårt, för att inte säga omöjligt att ta ägarskap över sitt professionella rykte, utveckla och marknadsföra det om man inte vet hur det ser ut i ursprungsläget. När detta är klart, du vet hur det ser ut – då kan du också föra ut detta online på ett helt nytt sätt.

Jag tittar ofta på vad det är som man som entreprenör och konsult för ut på nätet – och det är oftast logiska argument, historiska fakta och det kunden ofta förutsätter att man kan erbjuda. Och som digital nomad – ofta vackra miljöer. Det jag som kund köper missar man oftast helt, nämligen DU, DITT PROFESSIONELLA RYKTE och din POTENTIAL att skapa resultat – din Next Big Thing – dina personliga styrkor och unika kvaliteter! Oj vilka möjligheter det finns här och dessutom – här finns det konkreta verktyg som vi arbetat med fram till idag med 900 personer i fem länder.

Idag har jag och min kollega Karin Sandin representanter i Oslo, Köpenhamn och i London och vem vet vart den fortsatta resan tar oss.

Vet du vad andra säger om dig när du inte är i rummet? Är det viktigt att påverka? Skriv i kommentarerna!

Comments

← Föregående inlägg

Nästa inlägg →

7 kommentarer

  1. Hi admin, i see your site needs fresh posts.
    If you are too lazy to write unique content everyday you should search in google for:
    Ightsero’s Essential Tool

  2. Hey! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be okay.
    I’m absolutely enjoying your blog and look forward
    to new posts.

  3. I just want to mention I am just beginner to blogging and definitely liked you’re web site. Probably I’m planning to bookmark your blog post . You actually have remarkable articles and reviews. Thanks a bunch for sharing with us your website page.

  4. I simply want to mention I am new to blogging and site-building and honestly liked you’re website. Probably I’m planning to bookmark your site . You absolutely have exceptional posts. With thanks for revealing your webpage.

  5. I just want to mention I’m very new to blogging and site-building and honestly liked you’re page. Likely I’m likely to bookmark your website . You really have impressive posts. Thanks a bunch for sharing your web page.

  6. I just want to mention I’m new to blogging and site-building and absolutely liked you’re website. Very likely I’m want to bookmark your blog post . You actually have wonderful posts. Regards for revealing your web-site.

  7. I¡¦ll immediately take hold of your rss feed as I can not to find your email subscription hyperlink or newsletter service. Do you have any? Kindly let me understand so that I may subscribe. Thanks.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.