Ser du den nakna sanningen ? Hur mycket lurar du dig själv? Hur mycket dimma finns i ditt liv som döljer verkligheten? Den här artikeln handlar om att se den nakna sanningen för att lyckas som webbföretagare.

Men först ett par meningar från livet som digital nomad. Den här veckan har gått fort. Jag har kommit igång att skriva för novellsamlingen 12 minuter i Pefkos som ges ut på Ordberoende Förlag på bokmässan, september 2016. Det är fascinerande hur påverkad man blir av vad karaktären i boken går igenom. En ny upplevelse för mig.

I veckan har jag förlängt mitt indonesiska visum. Till min stora glädje var det klart på under en timme. Förra gången tog det sex timmar! Man får 30 dagar visum vid inresa i Indonesien, det går att förlänga en gång sedan måste man göra en så kallad visa run till ett annat land för att förlänga ytterligare en månad.

sanningen

Här är jag och Jeanette i Uluwatu där vi vandrade i templet och badade på beachen som Elisabeth Gilbert var på fest på i Lyckan, kärleken och meningen med livet.

Tillåt dig att se den nakna sanningen!

För ett tag sedan läste jag en artikel om Gordon Ramsay’s Kitchen Nightmares. Vi har den svenska motsvarigheten i Arga kocken och Arga snickaren.

Det Gordon och dom andra gör är att visa hur entreprenörskap fungerar på den mest grundläggande nivån. Jag älskar hur de bygger enkla system som fungerar, älskar att se dom ärligt ta upp det som inte fungerar och göra de förändringar som krävs.

Allt handlar om enkla lösningar. Är maten god? Levereras den i tid? Är meny och design tilltalande? Inbjudande? Är ledarskapet gott? Fungerar systemen?

Det speciella med Gordon och de andra är att de vågar vara brutalt ärliga. Inga omskrivningar. De ser alltid situationen som den är. Det är när vi ser verkligheten som den är som vi kan göra nåt åt den.

Det fascinerar mig hur många som driver företag i total förnekelse om vad som pågår.  Ledning och personal på en restaurang kan vara i förnekelse om vad som pågår och ändå fortsätta gå till jobbet utan att göra något. Det förklarar varför det behövs den chock i systemet som Gordon, arga kocken och snickaren ger. Det är först efter chocken som det går att göra en förändring.

Det coolaste av allt är när Gordon går ut och intervjuar folk på gatan vad de tycker om restaurangen. Han gör en idealkundsundersökningen för att ta reda på vad folk faktiskt vill ha, för att sedan leverera det.

Många vill inte se verkligheten som den är. Vi har alla massor av självsabotörer som lurar oss, får oss att glömma vad som skulle ge effekt i vår verksamhet. För självsabotörerna är det allra viktigaste att skydda oss från att lyckas för om vi lyckas går vi utanför komfortzonen och där finns möjligheten att misslyckas.

Hur väl du kan hantera dina självsabotörer avgör hur framgångsrik du kommer att bli.

Att misslyckas är inte vad vi är mest rädda för. Vad vi är mest rädda för är att lyckas och nå en helt ny nivå. Vem är du när du lyckats?

För att lyckas är allt du behöver att se verkligheten klar och tydligt.

Om du gör en idealkundsundersökning och får veta att din produkt är dålig så kommer det att göra ont. Men det är värt smärtan då du snabbt kan ta reda på vad kunderna vill ha och leverera det istället. Att höra den nakna sanningen är smärtsamt men värdefullt.

Titta på din verksamhet. Skulle du köpa om du var kund? Vad skulle du uppleva när du kom i kontakt med din verksamhet för första gången som kund? Skulle du köpa dina egna produkter?

Tillåt dig att se den nakna sanningen och agera på vad du ser!

Vad är din erfarenhet av att se den nakna sanningen om din verksamhet? Skriv i kommentarerna.

Nästa vecka får du exempel på riktigt bra webbsidor som säljer.

Prenumerera på den fria utbildningen i hur man bygger webbföretag och få boken Bästa idéerna för att sälja mer på webben!

Comments